Wat is het cafeïnegehalte in koffie?

On: Comment: 0 Hit: 26

Hoeveel cafeïne zit er in jouw dagelijkse kopje koffie en is dit niet teveel? Ben jij hier benieuwd naar? Krijg hier de antwoorden op jouw vragen.

Het cafeïnegehalte in jouw koffie staat los van de hoeveelheid vloeistof in het kopje. Het gehalte koffie heeft hier namelijk alles mee te maken. Hoe meer koffie erin zit, des te hoger het gehalte. Zo zit er bijvoorbeeld evenveel cafeïne in een espresso als in een latte macchiato. Terwijl de hoeveelheid vloeistof in deze twee dranken aanzienlijk verschilt.

Waar zit cafeïne in?

De grootste denkfout die gemaakt wordt, is dat er alleen cafeïne in koffie zit. Maar niets is minder waar. Het zit onder anderen in koffie, thee, cola, ijsthee, chocolade(melk), energiedrankjes en drankjes met guarana (dit komt voor in sportdrankjes). Dat is dus veel meer dan er in eerste instantie gedacht wordt. Cafeïne in thee wordt ook wel theïne genoemd. Dit is dus precies dezelfde stof. Ondanks dat het ook in andere dranken zit, is het meeste toch te vinden in koffie. Het is een goed alternatief om cafeïnevrije producten te gebruiken als je hier liever niet teveel van wilt binnenkrijgen. Let er dan wel op dat cafeïnevrije koffie nog steeds een (wel aanzienlijk lager) percentage cafeïne bevat. 

Voedingssupplementen

Cafeïne zit niet alleen in dranken of chocolade. Het kan namelijk ook in voedingssupplementen voorkomen. Dit zijn voornamelijk voedingssupplementen gericht op het verbeteren van de concentratie en supplementen om af te vallen.

In de basis kan het geen kwaad, maar let wel goed op wat het cafeïnegehalte in deze supplementen zijn. Want het is namelijk mogelijk om een overdosis cafeïne binnen te krijgen. Met het drinken van koffie is dit bijna onmogelijk, omdat je dan meer dan 80 kopjes op een dag moet drinken.

Maar wanneer er naast het drinken van koffie en andere cafeïnehoudende dranken voedingssupplementen met cafeïne ingenomen wordt, kan dit een overdosis veroorzaken. Een overdosis (meer dan 500 mg cafeïne) brengt nare gevolgen met zich mee en kan voor onder andere hartkloppingen zorgen. In sommige gevallen kan het zelfs dodelijke gevolgen hebben. Dit is vanaf ongeveer 10 gram.  

voedingssupplement

Cafeïnegehalte in koffie

Een kopje filterkoffie van 100 milliliter bevat ongeveer 70 milligram cafeïne. Bij een kopje oploskoffie is dit ongeveer 50 milligram. Een espresso bevat 130 milligram per 100 milliliter. Over het algemeen wordt een espresso geserveerd in een kopje van 50 milliliter. Waardoor het gehalte aan cafeïne ook gehalveerd wordt. Wil je niet teveel in een keer binnenkrijgen? Dan is een espresso dus geen aanrader. Het gehalte hangt ook af van de soorten vers gebrande koffiebonen die gebruikt worden bij het zetten van de koffie. Arabica bonen bevatten minder cafeïne dan Robusta bonen.

Daarnaast maakt het ook uit hoe en hoelang de bonen gebrand zijn. Licht gebrande koffiebonen bevatten meer cafeïne dan donker gebrande bonen. In Nederland wordt over het algemeen meer koffie gedronken van licht gebrande bonen dan donker gebrande bonen. Dit komt voornamelijk doordat de donker gebrande bonen een diepere smaak hebben. Dit wordt meer gedronken in Italië.

Aangeraden hoeveelheid

Voor volwassenen is het aan te raden om niet meer dan 400 milligram cafeïne per dag te nuttigen. Dat komt neer op iets meer dan vier producten met cafeïne. Bij zwangere vrouwen wordt het afgeraden om teveel cafeïne te nuttigen of het te beperken tot 200 milligram per dag. Mocht je last hebben van andere klachten, zoals angstgevoelens, het prikkelbare darmsyndroom of andere darmklachten dan is het aan te raden om het cafeïnegebruik zoveel mogelijk te beperken. Dan zou cafeïnevrije koffie een goede oplossing kunnen zijn. Ben je benieuwd hoe cafeïnevrije koffie wordt gemaakt? Lees dan dit artikel. 

koffiekan

Comments

Leave your comment

zondag maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag zaterdag January February March April May June July August September October November December